W dniu 17 września w Urzędzie Miasta Kołobrzeg odbyły się warsztaty planistyczne dotyczące Strategii Smart City Miasta Kołobrzeg. Bazując na dotychczasowych wynikach prac związanych z tworzeniem - wyartykułowanych wyzwaniach rozwojowych – praca w trakcie spotkania skoncentrowana była na kontynuowaniu prac związanych z opracowaniem wizji i misji miasta.
Wizja miasta to obraz przyszłości miasta, wykreowany przez jego mieszkańców. W trakcie prac warsztatowych wygenerowano cztery propozycje wizji. Poddano je analizie, mając na uwadze fakt, że wizja powinna odpowiadać na zidentyfikowane wyzwania rozwojowe. W wyniku przeprowadzonej analizy wypracowano propozycję wizji, która z jednej strony akcentuje treści przedstawione w trakcie warsztatów, a z drugiej odpowiada na zdiagnozowane wyzwania rozwojowe.
Proponowana Wizja Kołobrzegu przyjęła brzmienie:
KOŁOBRZEG MIASTEM MORZA. FALA ENERGII PRZYJAZNA DLA CIEBIE.
Kolejnym ważnym elementem strategii rozwoju miasta jest jego Misja.
W misji istotne są zasadniczo dwa kluczowe elementy:
- Nadrzędny cel – który jest fundamentalną przyczyną, istotą istnienia miasta.
- Nadrzędne wartości - które są niezbędnymi i stałymi zasadami, na których opiera się działalność miasta. Jest to zwykle niewielki zestaw ponadczasowych idei, które nie wymagają żadnego dodatkowego wyjaśnienia.
Określenie misji miasta sprowadza się zatem do sprecyzowania istoty jego działalności ze względu na rolę i zasadnicze funkcje, jakie spełnia na rzecz swojej społeczności i otoczenia.
W trakcie prac warsztatowych wygenerowano trzy propozycje misji. Poddano je analizie, mając na uwadze fakt, że misja powinna uwzględniać nadrzędny cel i nadrzędne wartości, wypracowano następujące brzmienie Misji:
MISJĄ MIASTA JEST PODNOSZENIE JAKOŚCI ŻYCIA MIESZKAŃCÓW. ROZWÓJ KOŁOBRZEGU BĘDZIE REALIZOWANY W SPOSÓB ZRÓWNOWAŻONY, NA ZASADACH PARTNERSKIEGO ZARZĄDZANIA MIASTEM.
Wizja i misja stanowią odpowiedź na zdiagnozowane wyzwania rozwojowe ( szczegółowe powiązania między wizją i misją a wyzwaniami zamieszczono w tabeli zamieszczonej poniżej).
Kolejny etap prac obejmował określenie celów strategicznych, które swoim zakresem powinny obejmować obszar smart city- 6 wymiarów: mieszkańcy, warunki życia, środowisko, gospodarka, mobilność, zarządzanie. Cele są wynikiem analiz nad przyszłością miasta w poszczególnych wymiarach smart city.
Cele strategiczne są rozwinięciem wizji - wskazują na główne obszary rozwoju i precyzują do czego należy dążyć. Ponadto cele strategiczne odnoszą się do problemów oraz zdiagnozowanych wyzwań rozwojowych.
Zebrane w trakcie spotkania propozycje celów szczegółowych określone w trakcie warsztatów oscylowały wokół 3 aspektów:
- jakości życia mieszkańców,
- gospodarki miasta,
- kapitału społecznego miasta.