W dniu 10 września w Urzędzie Miasta Kołobrzeg odbyły się warsztaty planistyczne dotyczące Strategii Smart City Miasta Kołobrzeg. Bazując na dotychczasowych wynikach prac związanych z tworzeniem dokumentu – wnioskach z diagnozy ( m.in. kurczący się potencjał reprodukcyjny i prognozowany postępujący proces starzenia się społeczeństwa, problemy komunikacyjne – zwłaszcza w sezonie letnim, monokultura gospodarcza, kurczące się zasoby w tym przestrzenne) oraz wyartykułowanych wyzwaniach rozwojowych – praca w trakcie spotkania skoncentrowana była na określeniu strategicznych kierunków w planowaniu rozwoju miasta.
W trakcie prac skupiono się na określeniu wizji oraz misji miasta. Po przeanalizowaniu dotychczasowej wizji – w dużym stopniu skoncentrowanej na turystach – oraz opierając się na wyzwaniach rozwojowych przed jakimi stoi miasto:
- przełamanie monokultury gospodarczej,
- poprawa atrakcyjności Kołobrzegu jako miejsca dobrego do życia,
- wzmacnianie głównej specjalizacji miasta,
- rozwiązanie problemów komunikacyjnych miasta,
- wzmacnianie procesów partycypacyjnego zarządzania miastem,
- zrównoważony rozwój w odniesieniu do środowiska i kurczących się zasobów naturalnych
podjęto decyzję o zdefiniowaniu nowego brzmienia wizji miasta. Kluczowe zagadnienia jakie powinna obejmować określają stwierdzenia:
- dostępność
- energia
- kooperacja z uczelniami wyższymi i gminami ościennymi
- ludzie młodzi
- mieszkańcy
- nowoczesne technologie
- podział funkcjonalny miasta
- smart
- środowisko
- turystyka.
Punkt ciężkości wizji i misji miasta oraz w następstwie wszelkich celów i działań rozwojowych powinien być skoncentrowany na mieszkańcach miasta.