W dniach 26-27 sierpnia przeprowadzono warsztaty diagnostyczne prowadzone z osobami posiadającymi wiedzę na temat procesów, potencjałów, deficytów miasta, w szczególności w sferach istotnych z punktu widzenia budowania Strategii Smart City.
Warsztaty w dniu pierwszym prowadzono metodą World café – w podgrupach podzielonych na sześć obszarów (każdy odpowiadający innemu obszarowi smart city tj. mieszkańcy, warunki życia, środowisko, gospodarka, mobilność, zarządzanie), prowadzono dyskusje w zakresie silnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń.
W dniu drugim w oparciu o wyartykułowane silne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia szukano odpowiedzi na pytania:
- Jak przełamać monokulturę gospodarczą i rozwinąć inne branże w mieście (jakie?), jednocześnie wykorzystując potencjał portu w Kołobrzegu?
- Jak poprawić atrakcyjność Kołobrzegu jako miejsca dobrego do życia dla różnych grup wiekowych (zatrzymanie i przyciąganie młodych, polityka senioralna)?
- Jak wzmacniać główną specjalizację miasta (przy widoczny już dziś deficycie kadr, małej innowacyjność branży turystyczno-uzdrowiskowej) godząc sprzeczne interesy (coraz więcej obiektów hotelarskich, coraz mniej przestrzeni zielonej, coraz więcej ludzi, coraz większa presja na środowisko i pogorszenie jakości życia) jednocześnie pamiętając, że to właśnie turystyka napędza ekonomię miasta i budżet miasta?
- Jak rozwiązać problemy komunikacyjne miasta (nadmiar samochodów, brak miejsc parkingowych, rola komunikacji publicznej, rola komunikacji kolejowej, wodnej, rowerowej)?
- Jak usprawniać zarządzanie miastem oraz w jaki sposób wspierać rozwój społeczeństwa obywatelskiego i aktywności społecznej mieszkańców?
- Jak rozwijać się w sposób zrównoważony w odniesieniu do środowiska i kurczących się zasobów naturalnych?
Wypracowane odpowiedzi posłużą określeniu strategicznych kierunków w planowaniu rozwoju miasta.